Lecznicze właściwości imbiru

Imbir znany jest ze swoich właściwości rozgrzewających i przeciwbakteryjnych. Stosowany jest w wielu lekach na przeziębienie, a także wspomagająco na odporność. Instynktownie szczególnie chętnie sięgamy po niego jesienią i zimą, często jest składnikiem świątecznych wypieków, a także dodatkiem do grzanego piwa i wina, jego pikantny smak doskonale komponuje się z cynamonem, kardamonem, goździkami, a nawet kakao i czekoladą. Miło piecze w przełyku i sprawia, że po całym naszym ciele rozlewa się przyjemne ciepło. Ale jak w pełni wykorzystać jego właściwości zdrowotne?

Napar z imbiru

Pierwszym sposobem, który możemy zastosować, gdy chcemy wprowadzić do naszej diety imbir, jest przygotowanie naparu ze świeżego kłącza imbiru. Kilka centymetrów kłącza należy w tym celu zetrzeć na tarce o drobnych oczkach, włożyć do słoika bądź innego naczynia, zalać wrzątkiem (na każde 2 łyżeczki startego imbiru szklanka wrzątku, choć nie trzeba trzymać się tych proporcji, gdyż przy większej ilości wody napar będzie po prostu słabszy, ale ciągle wartościowy), przykryć lub zakręcić i zostawić do naciągnięcia aż do całkowitego ostudzenia. Potem wystarczy tylko odcisnąć pozostały imbir, by nie marnować soku w nim zawartego i tak przygotowany napar jest gotowy do użycia. Rozcieńczony wodą i podany ciepły z cytryną i miodem jest doskonałym napojem na początek dnia – rozgrzeje, przyspieszy metabolizm, pobudzi organizm do pracy i jest zdrowszy niż kawa. Można też dolewać napar do herbaty (w ilości ok. 1/4 szklanki naparu na kubek herbaty) i pić przy przeziębieniu. Warto jednak pamiętać, że naturalne lekarstwa wymagają częstszego stosowania niż farmaceutyki z apteki, więc aby imbir miał szansę zadziałać, należy taki napar pić regularnie co ok. 2 godziny. Należy też skonsultować z lekarzem, czy nie istnieją dla nas żadne przeciwwskazania (jak np. problemy z jelitami czy ciąża).

Herbata z imbirem

Nieco łatwiejszym sposobem stosowania imbiru jest herbata imbirowa. Wybierając gotową herbatę w sklepie, warto szukać takiej, w której składzie znajduje się suszone kłącze imbiru, a nie tylko aromat imbirowy, nie wykazujący działania rozgrzewającego ani przeciwbakteryjnego. Taka herbatka skutecznie i szybko rozgrzeje po zimowych szaleństwach, a oprócz tego jest po prostu pyszna i będzie doskonałym dodatkiem do kawałka ciasta czy podwieczorku. Wypita rano, przed wyjściem na mróz, sprawi, że łatwiej nam będzie utrzymać optymalną temperaturę ciała. Jeśli lubimy, możemy dodać do niej łyżeczkę miodu, który dodatkowo wspomoże naszą odporność, lub plasterek cytryny czy pomarańczy dla aromatu. Na rynku znajdziemy też wiele herbat tzw. zimowych, zawierających nie tylko imbir, ale też inne przyprawy jak cynamon, kardamon czy właśnie skórka pomarańczowa. Warto z nich korzystać nie tylko dla walorów smakowych, ale też dla zdrowia. W końcu kto powiedział, że dbanie o siebie musi być trudne?

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *